Groen West-Indische Buurt
Waarom het project Groen in de West-Indische Buurt?
In Nederland zijn de gevolgen van klimaatverandering te merken: lange periodes van droogte en hitte, gevolgd door zware regenbuien. Dit kan overlast veroorzaken bij bewoners. Daarom wil Gemeente Groningen de stad klimaatadaptief maken. Dat betekent dat de stad beter tegen de gevolgen van klimaatverandering kan.
Om de hele stad aan te pakken begint Gemeente Groningen op plekken waar al werkzaamheden plaatsvinden. Dat is zo in de West-Indische Buurt: hier moet de riolering vervangen worden. Door het vervangen van de riolering te combineren met andere werkzaamheden scheelt dat overlast voor bewoners.
Planning
In maart 2023 zijn we officieel begonnen met de werkzaamheden voor dit project. We hebben de buurt opgedeeld in fasen. Dat doen we om de overlast voor bewoners te beperken.
– Fase 1: Soendastraat, Curaçaostraat, Bonairestraat, Arubastraat, een deel van de Paramaribostraat en een deel van de Westindischekade.
– Fase 2: een deel van de Paramaribostraat, Coranthijnestraat, Marowijnestraat, een deel van de Surinamestraat en een deel van de Westindischekade.
– Fase 3: een deel van de Surinamestraat, Sabastraat, Sint Eustatiusstraat een deel van de Westindischekade en het plein bij de Soendastraat
De werkzaamheden in fase 1 en 2 zijn afgerond. Het groen wordt in het najaar van 2024 geplant. Er wordt nu gewerkt aan fase 3. Naar verwachting is fase 3 voor het einde van 2024 klaar. Het groen wordt in het voorjaar van 2025 geplant.
Het ontwerp
Er wordt meer groen toegevoegd in de buurt. Er komen er zo’n 21 wadi’s (groene greppels waar overtollig regenwater de grond in kan trekken) en onnodige bestrating wordt verwijderd. Daarnaast wordt het groen, op aanvraag van de bewoners, meer divers: er komen verschillende kruiden, bloemen, struiken en bomen bij. Groen is belangrijk voor klimaatadaptatie omdat het verkoelend werkt en wateroverlast vermindert.
Naast klimaatadaptieve maatregelen worden ook andere wensen meegenomen in het ontwerp. Tijdens een wandeling met bewoners bleek dat er ook behoefte is aan omheinde hondenspeelvelden. Die worden daarom toegevoegd. Ook worden er meer fietsnietjes geplaatst. Zelfs op de Oosterhamriklaan, die eigenlijk buiten het projectgebied valt, worden busdrempels geplaatst. Het projectteam hoorde van veel bewoners zorgen over de verkeersveiligheid op de Oosterhamriklaan. Het projectteam wilde daar iets mee doen, ondanks dat het niet binnen ons project valt. De busdrempels zorgen voor meer veiligheid, doordat het verkeer langzamer moet rijden.
Door in het ontwerp ook onderdelen mee te nemen die niets te maken hebben met klimaatadaptatie, wordt de buurt niet alleen klimaatadaptiever en groener, maar ook leefbaarder en veiliger. Zo kan de buurt er weer heel wat jaren tegenaan.
Boekje met uitleg
Meer informatie?
Mocht je meer informatie willen of vragen hebben, dan kun je een e-mail sturen naar naber@procap.nl of vul het contactformulier in.
Martine Naber
T: 06 – 577 217 04
M: naber@procap.nl